יקב סומק – ביכור בכרם

לראשונה נפגשתי עם יקב סומק בסיור יקבים במהלך כנס תיירות היין של ישראל, אוניברסיטת חיפה.
היחס היה לבבי, הסיפור היה מרתק ויותר מכל היין היה מעולה.
ברק, דור חמישי למשפחת כורמים, עם ידע נרחב בגידול וטיפוח זני ענבים ליין, קיבל החלטה, יחד עם אשתו הילה, להגדיל את תחום ההתעניינות המשפחתי
ולעשות הסבה מקצועית מגידול בכרם לייצור יין (בנוסף לגידול הענבים ושיווקם).
מחלקת הכרם של ברק (כ- 200 דונם) מגיעים ענבים ליקבים רבים בארץ.

הכורם בכבודו ובעצמו!

השילוב של הילה, בעלת ידע מקצועי ואקדמי בחקלאות ויצור יין, וברק איש האדמה, מאפשר קרקע פורייה ליצור יין עם אופי, טעם של אהבה והשקעה.
בטעימתי הראשונה של ״בקעת הנדיב״, ידעתי! הרגשתי!
החמיצות אל מול העדינות שהיין מתחלק בלשון והסיומת האלגנטית/ספק מתוקה,
אותה טעימה סיפרה את הסיפור.
ההחלטה ללמוד בחו״ל, ההחלטה לעיסוק משפחתי, ההחלטה לבחור, לנסות וליצור כדי להגיע להגשמה עצמית.

אני נהנתי מאוד מהביקור, הטעימות והשיחה בעבר, לכן הבטחתי לעצמי שבהיזדמנות הראשונה שתהייה לי, אבקר עם חברי פעם נוספת ביקב זה.

כחבר ברשימת התפוצה של היקב קיבלתי הזמנה לסיור קצת שונה, אפילו ייחודי- ביקור בחלקת הכרם האישית של יקב סומק!
הדרכה על ידי ברק דאהן, מגדל הענבים, בכבודו ובעצמו!
יום שישי, 9 בבוקר, אחרי ערב פורה בפאב בו אני עובד, ניפגשנו בצומת התישבי ונסענו בדרך עפר קצת קשה מדיי לטויוטה קורולה שלי.
כעבור 5 דקות הגענו, ירדנו, הסתדרנו בחצי גורן סביב ברק הכורם והתחלנו בהדרכה!

בדרך לכרם

אז מה למדנו?
בגדול – את היין עושים בכרם. וחלקה שקיימת מ-1882 וכרם בן 40 שנה, זה כרם עם כבוד!
והמשפט שמסביר את יחס הכורם והבנתו להכנת היין מתנפנף כסלוגן איכות ומוטיבציה,
״מענבים טובים אפשר לעשות יין גרוע, אבל יין טוב אי אפשר לעשות מענבים גרועים״.

למדנו על הגפן, על דרך הטיפול הדייקנית, על הענפים, הסריגים, על דרך השימור והטיפול השמרנית בגזעי הגפן ועל השמירה על אדמת הסחף האיכותית.
מעניין לדעת מדוע שורות הכרם מסודרות בצורה ספציפית(עם כיוון הרוח),

Petit verdot

ומדוע יש וורדים בתחילת כל שורה! (אגדה אורבנית על התראה מקימחון של הענבים בכרם),
אני טוען שככה הכורמים משדלים ,עד היום, בחורות בכרמים! 😉

ורדים בכרם

משם המשכנו לסוכת גפן יפייפיה בלב הכרם, ניפתח לנו שולחן עם טעימות של מיטב היינות האדומים של היקב,
ובדיוק כשהגיע זמן התשלום על היינות שקנינו, הסופה הצפוייה הגיעה! זה היה הסימן שלנו ללכת.

דבר נוסף שאני חייב להגיד לגבי יינות היקב סומק, הזוג המלכותי של היקב הצליח להגיע לדבר ניפלא – כל סיומת של יין כמעט זהה.
סוג של חתימה על כל יין.
אם אטעם בטעימה עיוורת יין של יקב סומק, גם החך הבתולי שלי יזהה מייד שזהו יין "סומק".
אולי אלה ענבי הקריניאן או הסירה שלהם שבעלי סימן זיהוי כל כך חזק.
חתימה זו היא רק אחד הדברים שכייף להרגיש בכל לגימה של יינות יקב סומק.

בסיום הסיור גילינו שאנחנו רעבים מהרגיל, קמנו מוקדם ואומנם יין טוב ללב ולנפש, אבל לא בריא על בטן ריקה.
זרמנו למידרחוב של זכרון יעקוב, מצאנו מסעדת איטלקית נהדרת (מנואלה) ושבעים ומרוצים חזרנו הביתה לקריות.