יום שישי קייצי – יקב אמפורה בחוות מקורה

יום שישי בבוקר, קצר בזמן וקצר בכסף אני חושב על איפה אפשר לטייל, להינות ולא להתרחק יותר מדיי מאזור חוף הכרמל.

בהתחלה לא חשבתי דווקא על יקב או טיול בטבע, התחלתי להריץ בראש מקומות ששמעתי עליהם או הומלצו על ידי חברים.

מה שהיה חשוב זה שיהיה יפה.
אולי שונה זה מה שבעצם חיפשתי- להתרחק, אפילו לשעה אחת מכל האורבניות יתר שעברה עלי באותו שבוע.
לפתע נזכרתי ביקב אמפורה, אותו ביקרתי בסיור יקבים שנעשה על ידי אוניברסיטת חיפה.
כחלק מקבוצה גדולה התרשמתי פחות מהיקב, אך זכרתי שהמקום עצמו מהמם.

מבנה אבן בסגנון טוסקני בחוות מקורה שבכרם מהר״ל, למרגלות הר הכרמל.

כניסה מרשימה ללא ספק

זה מה שחיפשתי!
זכרתי שיש שם כיסאות יפים ונוף המשקיף על צלע ההר הסמוך.
נסענו והגענו תוך 20 דקות(ברוך בורא מנהרות הכרמל!).

המקום ממש פניה אחת אחרי יער עופר- מקום נפלא לפיקניק אחרי הביקור ביקב 🙂

הכניסה לבוסתן האורגני

המקום הראשון הראשון בדרך ליקב הוא החווה האורגנית, "בוסתן תום" בשמו המלא,
שביל אורגני שבדרכו יש מבנה קטן של ממכר שמן זית ומוצרי שמן זית של חוות מקורה – השמועה אומרת שבית הבד של מקורה באמת שם.
לי לא יצא לראות זכר להכנת שמן הזית במקום. אבל יש מטעי זייתים נפלאים בכל האזור.
בפנים תוכלו למצוא שמן זית מהאיכותיים שתטעמו אי פעם! טעים, חריף, תוקף. שמן זית עם הרבה אופי.
בהמשך השביל אל היקב נשתלה גינה אורגנית קטנה המכילה בתחילתה עצי זית ובהמשכה גפנים מכל מני סוגים ופרחים.

שלט הסבר על עקרונות האורגניות

הנפלא בגינה אורגנית זו,
שישנם שלטים לאורך השביל הנותנים הסבר על כל סוג עץ זית ו/או סוג גפן, על דרך הטיפול האורגני בהם, מקום היוולדם ואף על החרקים העוזרים לשמור עליהם.
בהחלט מרשים כל עניין ההשקעה הזאת.
״בוסתן תום״, הוקם על שמו ולזכרו של סרן תום פרקש, טייס חיל האוויר שנפל במלחמת לבנון השנייה. ללא ספק פינת חמד אמיתית.

כאשר הגענו ליעד, ראיתי שהמבנה מקסים כמו שזכרתי אותו.
התפלאתי לראות בחור דתי יוצא ממבנה היקב בדיוק כאשר הגענו לפתח. הרי ידוע לי שהיקב אינו כשר.
בדיעבד, הוסבר לנו שישנם אנשים דתיים המבינים את הקושי בשמירה על כשרותו של היין, חוקים נוקשים מאוד, כמעט ובלתי אפשריים. על כן ישנם אנשים דתיים ששותים מיינותיו של יקב אמפורה גם עם היותו חסר תעודת כשרות! (זה חדש, אני אומר- כל הכבוד!).

במקום נכחה קבוצה גדולה שלכבודה נערך שולחן גדול ומרשים.
אנחנו לעומת זאת, כלקוחות פשוטים ולא מאורגנים כלכך, נהננו מישיבה על הבר, בהייה בעשרות תעודות על זכיות שונות של היקב בהמון תחרויות.
הסבר קצר מהבחורה החביבה נתן את הפרטים הללו:

ירידה למרתף

טעימת 3 יינות- 30 ₪
טעימת 5 יינות- 50 ₪
בחשבון פשוט 10 ₪ לטעימה.
״כולל סיור?״ שאלתי.
״בלי שום בעיה״ נעינתי.
סיור מאגניב ומהנה באזור הכנת היין, ממש כמו מפעל, רק עם המון אגוצנטריות של העובדים.
ירידה למרתף חביות, תמיד דבר מהנה.
רואים שהושקע המון! בארכטיקטרות ועיצוב הפנים של היקב.

מה שהבנתי מהסיור עצמו זה: היקב התחיל כמשחק של חבר׳ה עשירים. גדול, כבר מתחיל טוב.
המשיך כתענוג של משפחה אחרת שמאוד נהינת מהרעיון שיש להם יקב שמצליח בצורה כמעט ולא מוסברת באיכות יינותיו. שאפו!
איכות זה שם המשחק ביקב הזה- הציוד הכי חדיש האנשים הכי מבינים. לא יכול להיות גרוע.

מרתף בקבוקים

יאללה יין!
התיישבנו והתחלנו לטעום- יאמר לזכות הבחורה החמודה מהמרכז מבקרים שידעה אותנו כי לקחנו 2 סיבובי טעעימות ב50 ₪,
אפשר לטעום בעצם 10 סוגי יינות ולהעביר את הכוס. תודה, לקחנו.

כל יין הרגיש מצויין:
סירה – מלא מאוד! מעניין מאוד ונעים בפה.
שרדונה ורוזה מצויינים!
מרלו-ברברה, לא ידעתי שקיים דבר כזה. אחד הדברים היותר מעניינים שטעמתי בחיי.
ויינות קינוח סטייל פורט ומדיירה- מעולים!

המחירים- אין מה לעשות על איכות משלמים.

בחור צעיר בשם אלון, לבוש כמו אוהד כדורגל משובע, שחום, צעיר וצבעוני מאוד בבגדיו, התגלה לנו רק בסוף שהוא לא סתם עובד ביקב,

אני ואלון היינן הצעיר

הוא אחד הייננים המוכשרים והצעירים של היקב עצמו. כבוד!
נשמע כמו עבודה חלומית ובלתי אפשרית, מסתבר שחוץ מהרבה ידע צריך גם הרבה מזל בחיים.
שמועה אורבנית מספרת, אולי קצת רכילות מבפנים:-) את אותו היינן גילו הייננים הבכירים יותר ושיכנעו את בעלי היקב לקחת אותו במשרה מלאה,
לפני זה הוא היה עוד מפתיחת היקב ב-2000 המוקדמות עובד חלקי בעשייה של היקב.

בקיצור נהננו מאוד ויצאנו עם 2 בקבוקים, איך לא.

משם לטיול קטן בעין הוד, ממש קרוב ועל הדרך חזרה.
אכלנו ארוחת בוקר נפלאה בקפה עין הוד. לצערינו מסתבר שכל הגלריות של כפר האומנים בעין הוד סגורות בשישי בצהריים המוקדמות.

נעמוד על ההבדלים – "בוסתן תום" וחברת מקורה האורגנית (בית הבד) , הם אורגנים לגמריי.
יקב אמפורה – איננו אורגני לחלוטין אך עומד בתקני איכות סביבה מהמחמירים ביותר!

בגדול- יום מספק באזור חיפה בלא יותר מ 80 ₪ לאדם.
עם קצת יותר מוטיבציה אפשר גם לעשות טיול רגלי ביער עופר.
אולי איזה פיקניק קטן עם היינות שניקנו 🙂
תנסו ותהנו חברים!

חוות מקורה – http://www.makura.co.il

יקב אמפורה – http://www.amphorae-v.com
פתוח כל ימות השבוע.

נעמוד על ההבדלים – בוסתן תום וחברת מקורה האורגנית (בית הבד) , הם אורגנים לגמריי.
יקב אמפורה – איננו אורגני לחלוטין אך עומד בתקני איכות סביבה מהמחמירים ביותר!